رئیس سابق دانشگاه شیراز گفت: راهکار مقابله با اساتید سکولار و خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.
محمد هادی صادقی رئیس سابق دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ضعف فکری و معرفتی اساتیدی که در دانشگاهها مسئولیت آموزش و پژوهش را عهده دار هستند ناشی از خود باختگی و تواضع بیمبنا نسبت به دادههای تحقیقات غربی و بریده شدن از منابع و بنیانهای ریشه دوانده در فرهنگ دیرینه اسلامی- ایرانی است.
وی ریشه حضور اساتید سکولار در دانشگاهها را در خود باختگی فرهنگی و اشتیاق بیپایه به غرب دانست و گفت: متاسفانه ضعف فکری در میان اعضای هیات علمی دانشگاهها به نحو چشمگیری مشهود است و یکی از ریشههای محوری این ضعف به چالش اساسی ما در رشتههای علوم انسانی بر میگردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: مراد ما از رجوع به اندیشههای فرهنگ اسلامی- ایرانی به معنای مقابله با دستاوردهای فکری سایر تمدنها و فرهنگها نیست، چرا که قطعا تضارب آرا یک اصل برای تحقق نشاط و جوشش علمی در محیطهای دانشگاهی است اما باید توجه کرد که استفاده از این دستاوردها با مرعوب غرب شدن 2 امر جدا گانهای است.
وی با انتقاد از رویکرد مسئولان کشور در توجه نکردن به جایگاه کلیدی و سرنوشتساز رشتههای علوم انسانی تصریح کرد: متاسفانه برخلاف جوهره و جهتگیری انقلاب هنوز هم پیشرفت و توسعه کشور در ذهن بسیاری از مسئولان ما منحصر به علوم دقیقه و فنی - مهندسی است، از این رو تشویقها و فرصتهای اشتغال و حمایتهای مادی - معنوی از استعدادها معطوف به این علوم است، بنابراین نیروهای ضعیفتر به رشتههای علوم انسانی راه پیدا میکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: چگونه میتوان انتظار ابداع، تولید و نظریه پردازی در رشتههای علوم انسانی را داشت وقتی استعدادهای نخبه ما به خاطر شیوه سیاستگذاری و توجه مسئولان به رشتهها عملا از ورود به حوزه علوم انسانی امتناع میکنند.
صادقی در ادامه گفت: راهکار مقابله با اساتید خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.
وی با اشاره به این که در جهتگیری برنامه 5 ساله و سالانه کشور توجه اساسی به رشتههای علوم انسانی دیده نمیشود، گفت: زمانی که به تعریف مسئولان از پیشرفت نزدیک میشویم، میبینیم تعریف آنها از این مقوله با تعریف سکولارها تفاوت چندانی ندارد، در حالی که وجوه و مولفههای پیشرفت در یک جامعه اسلامی قطعا با جوامع لائیک باید متفاوت باشد.
محمد هادی صادقی رئیس سابق دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ضعف فکری و معرفتی اساتیدی که در دانشگاهها مسئولیت آموزش و پژوهش را عهده دار هستند ناشی از خود باختگی و تواضع بیمبنا نسبت به دادههای تحقیقات غربی و بریده شدن از منابع و بنیانهای ریشه دوانده در فرهنگ دیرینه اسلامی- ایرانی است.
وی ریشه حضور اساتید سکولار در دانشگاهها را در خود باختگی فرهنگی و اشتیاق بیپایه به غرب دانست و گفت: متاسفانه ضعف فکری در میان اعضای هیات علمی دانشگاهها به نحو چشمگیری مشهود است و یکی از ریشههای محوری این ضعف به چالش اساسی ما در رشتههای علوم انسانی بر میگردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: مراد ما از رجوع به اندیشههای فرهنگ اسلامی- ایرانی به معنای مقابله با دستاوردهای فکری سایر تمدنها و فرهنگها نیست، چرا که قطعا تضارب آرا یک اصل برای تحقق نشاط و جوشش علمی در محیطهای دانشگاهی است اما باید توجه کرد که استفاده از این دستاوردها با مرعوب غرب شدن 2 امر جدا گانهای است.
وی با انتقاد از رویکرد مسئولان کشور در توجه نکردن به جایگاه کلیدی و سرنوشتساز رشتههای علوم انسانی تصریح کرد: متاسفانه برخلاف جوهره و جهتگیری انقلاب هنوز هم پیشرفت و توسعه کشور در ذهن بسیاری از مسئولان ما منحصر به علوم دقیقه و فنی - مهندسی است، از این رو تشویقها و فرصتهای اشتغال و حمایتهای مادی - معنوی از استعدادها معطوف به این علوم است، بنابراین نیروهای ضعیفتر به رشتههای علوم انسانی راه پیدا میکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: چگونه میتوان انتظار ابداع، تولید و نظریه پردازی در رشتههای علوم انسانی را داشت وقتی استعدادهای نخبه ما به خاطر شیوه سیاستگذاری و توجه مسئولان به رشتهها عملا از ورود به حوزه علوم انسانی امتناع میکنند.
صادقی در ادامه گفت: راهکار مقابله با اساتید خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.
وی با اشاره به این که در جهتگیری برنامه 5 ساله و سالانه کشور توجه اساسی به رشتههای علوم انسانی دیده نمیشود، گفت: زمانی که به تعریف مسئولان از پیشرفت نزدیک میشویم، میبینیم تعریف آنها از این مقوله با تعریف سکولارها تفاوت چندانی ندارد، در حالی که وجوه و مولفههای پیشرفت در یک جامعه اسلامی قطعا با جوامع لائیک باید متفاوت باشد.
۸۹/۰۲/۰۱