صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد
چهارشنبه

اساتید سکولار؛ حاصل سیستم فعلی آموزش‌عالی

رئیس سابق دانشگاه شیراز گفت: راهکار مقابله با اساتید سکولار و خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.

محمد هادی صادقی رئیس سابق دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ضعف فکری و معرفتی اساتیدی که در دانشگاهها مسئولیت آموزش و پژوهش را عهده دار هستند ناشی از خود باختگی و تواضع بی‌مبنا نسبت به داده‌های تحقیقات غربی و بریده شدن از منابع و بنیان‌های ریشه دوانده در فرهنگ دیرینه اسلامی- ایرانی است.

وی ریشه حضور اساتید سکولار در دانشگاهها را در خود باختگی فرهنگی و اشتیاق بی‌پایه به غرب دانست و گفت: متاسفانه ضعف فکری در میان اعضای هیات علمی دانشگاهها به نحو چشمگیری مشهود است و یکی از ریشه‌های محوری این ضعف به چالش اساسی ما در رشته‌های علوم انسانی بر می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: مراد ما از رجوع به اندیشه‌های فرهنگ اسلامی- ایرانی به معنای مقابله با دستاوردهای فکری سایر تمدن‌ها و فرهنگ‌ها نیست، چرا که قطعا تضارب آرا یک اصل برای تحقق نشاط و جوشش علمی در محیط‌های دانشگاهی است اما باید توجه کرد که استفاده از این دستاوردها با مرعوب غرب شدن 2 امر جدا گانه‌ای است.

وی با انتقاد از رویکرد مسئولان کشور در توجه نکردن به جایگاه کلیدی و سرنوشت‌ساز رشته‌های علوم انسانی تصریح کرد: متاسفانه برخلاف جوهره و جهت‌گیری انقلاب هنوز هم پیشرفت و توسعه کشور در ذهن بسیاری از مسئولان ما منحصر به علوم دقیقه و فنی - مهندسی است، از این رو تشویق‌ها و فرصت‌های اشتغال و حمایت‌های مادی - معنوی از استعدادها معطوف به این علوم است، بنابراین نیروهای ضعیف‌تر به رشته‌های علوم انسانی راه پیدا می‌‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: چگونه می‌توان انتظار ابداع، تولید و نظریه‌ پردازی در رشته‌‌های علوم انسانی را داشت وقتی استعدادهای نخبه ما به خاطر شیوه سیاست‌گذاری و توجه مسئولان به رشته‌ها عملا از ورود به حوزه علوم انسانی امتناع می‌کنند.

صادقی در ادامه گفت: راهکار مقابله با اساتید خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.

وی با اشاره به این که در جهت‌گیری برنامه 5 ساله و سالانه کشور توجه اساسی به رشته‌های علوم انسانی دیده نمی‌شود، گفت: زمانی که به تعریف مسئولان از پیشرفت نزدیک می‌شویم، می‌بینیم تعریف آنها از این مقوله با تعریف سکولارها تفاوت چندانی ندارد، در حالی که وجوه و مولفه‌های پیشرفت در یک جامعه اسلامی قطعا با جوامع لائیک باید متفاوت باشد.



نوشته شده توسط پاسدار ولایت مطلقه فقیه
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد

صراحت، راز ماندگاری

اگر بفرموده مرحوم امام عزیز، پشتیبان ولایت فقیه باشیم، به مملکت ما آسیبی نمی رسد.
ولایت مطلقه فقیه خط قرمز ماست.
با احتیاط خیلی زیاد بایست حرکت کرد.
رابطه ولی فقیه با ما رابطه ی پدری و پسری نیست بلکه رابطه مولا و عبد است...

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
رئیس سابق دانشگاه شیراز گفت: راهکار مقابله با اساتید سکولار و خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.

محمد هادی صادقی رئیس سابق دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: ضعف فکری و معرفتی اساتیدی که در دانشگاهها مسئولیت آموزش و پژوهش را عهده دار هستند ناشی از خود باختگی و تواضع بی‌مبنا نسبت به داده‌های تحقیقات غربی و بریده شدن از منابع و بنیان‌های ریشه دوانده در فرهنگ دیرینه اسلامی- ایرانی است.

وی ریشه حضور اساتید سکولار در دانشگاهها را در خود باختگی فرهنگی و اشتیاق بی‌پایه به غرب دانست و گفت: متاسفانه ضعف فکری در میان اعضای هیات علمی دانشگاهها به نحو چشمگیری مشهود است و یکی از ریشه‌های محوری این ضعف به چالش اساسی ما در رشته‌های علوم انسانی بر می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: مراد ما از رجوع به اندیشه‌های فرهنگ اسلامی- ایرانی به معنای مقابله با دستاوردهای فکری سایر تمدن‌ها و فرهنگ‌ها نیست، چرا که قطعا تضارب آرا یک اصل برای تحقق نشاط و جوشش علمی در محیط‌های دانشگاهی است اما باید توجه کرد که استفاده از این دستاوردها با مرعوب غرب شدن 2 امر جدا گانه‌ای است.

وی با انتقاد از رویکرد مسئولان کشور در توجه نکردن به جایگاه کلیدی و سرنوشت‌ساز رشته‌های علوم انسانی تصریح کرد: متاسفانه برخلاف جوهره و جهت‌گیری انقلاب هنوز هم پیشرفت و توسعه کشور در ذهن بسیاری از مسئولان ما منحصر به علوم دقیقه و فنی - مهندسی است، از این رو تشویق‌ها و فرصت‌های اشتغال و حمایت‌های مادی - معنوی از استعدادها معطوف به این علوم است، بنابراین نیروهای ضعیف‌تر به رشته‌های علوم انسانی راه پیدا می‌‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: چگونه می‌توان انتظار ابداع، تولید و نظریه‌ پردازی در رشته‌‌های علوم انسانی را داشت وقتی استعدادهای نخبه ما به خاطر شیوه سیاست‌گذاری و توجه مسئولان به رشته‌ها عملا از ورود به حوزه علوم انسانی امتناع می‌کنند.

صادقی در ادامه گفت: راهکار مقابله با اساتید خود باخته در برابر فرهنگ غرب، بر خوردهای سطحی و سیاسی نیست، چرا که این اساتید، حاصل سیستم فعلی آموزش عالی ما هستند.

وی با اشاره به این که در جهت‌گیری برنامه 5 ساله و سالانه کشور توجه اساسی به رشته‌های علوم انسانی دیده نمی‌شود، گفت: زمانی که به تعریف مسئولان از پیشرفت نزدیک می‌شویم، می‌بینیم تعریف آنها از این مقوله با تعریف سکولارها تفاوت چندانی ندارد، در حالی که وجوه و مولفه‌های پیشرفت در یک جامعه اسلامی قطعا با جوامع لائیک باید متفاوت باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۰۱
پاسدار ولایت مطلقه فقیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی