صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد
سه شنبه

وقتی مدیریت فرهنگی در خواب زمستانی است

این جوامع جدید بر روی تمایلات نسلی که با آن در ارتباط است موثر خواهد شد و سنت های خود را در کاربران خود درونی خواهد کرد و این یعنی تهدید حوزه فرهنگی و یا بهتر بگوییم حیات ملی.
جوامع مجازی یا به اصطلاح رایج دیگر شبکه های اجتماعی مجازی، پدیده های مربوط به یکی دو سال اخیر نیستند، اما نقش این شبکه ها در مساله ای که مراکز پژوهشی غربی از آن با عنوان "تغییرات سریع سیاسی بدون خشونت" یاد می کنند و شامل همه انواع انقلاب های رنگی و مخملی می شود، سبب شد تا این شبکه ها در رسانه های ایرانی تا حدودی مورد توجه قرار بگیرند.

شبکه های اجتماعی؛ بازی های ریل تایم و ظهور فرهنگیاین شبکه ها شامل انبوهی از سرویس های اینترنتی می شوند که هویت شان را نه با محتوای تولیدی خودشان که با محتوای تولیدی کاربرانشان می یابند. از جامعه های مجازی صوتی گرفته که وبلاگ های صوتی یا به اصطلاح پادکست ها را در بر می گیرد تا شهرهای مجازی مانند؛ فیس بوک و اورکات.
نسل بعدی این جوامع پا را فراتر گذاشته اند. اولین اعضای جدید باشگاه این نسل جامعه های مجازی بودند که چهره بازی های آنلاین یا ریل تایم را با خود داشتند. در ایران "تراوین" یکی از مشهورترین آنها بود. بازی های ریل تایم در حقیقت همان جوامع مجازی است که رشد پیدا کرده و این رشد یافتگی باز هم بحشی از فعالیت کاربران عضو است.تراوین یک بازی تمدنی است. براساس تعریف موجود جامعه از حالت های اولیه حیات خود را آغاز می کند و با گسترش فعالیت از زندگی کشاورزی تا صنعتگری پیش می رود و در این میان توسعه طلبی و اشغال قلمرو دیگران هم بخشی از این بازی است.
اما این جوامع هیچگاه در حد بازی نماندند. ظهور جمهوریت دیجیتال یا با نام مشهور آن ایریپابلیک، آغازی بر شکل گیری دنیاهای مجازی بود. بر خلاف شهرهای دیجیتالی مانند فیس بوک که تنها در آنها ارتباطات و تبادل اطلاعات افراد محور بود در دنیای مجازی جدید حیات در جریان است. به طور مثال در دنیایی مانند همین ایریپابلیک، سیاست، اقتصاد، ارتباطات اجتماعی و تمام مسائل مربوط به یک اجتماع زنده طراحی شده است. ایریپابلیک مدلی از دنیای واقعی است اما در فضای اینترنت. کشورها به واسطه کاربرانشان حضور دارند و دولت-ملت های مجازی را تشکیل می دهند. انتخابات، تشکیل دولت، بودجه ریزی و حتی جنگ جزء مسائلی است که در این دنیای جدید مطرح می شود. کار به جایی می رسد که ارتباط اقتصادی این دنیا با دنیای واقعی از طریق کارت های اعتباری اینترنتی برقرار می شود و از طریق پرداخت های واقعی اجناس و املاک مجازی در بازی رد و بدل می شود و افراد از این طریق کسب درآمد نیز می کنند. از این پس دیگر ماجرا تنها یک بازی که مخصوص جوانان و نوجوانان طراحی شده است نیست، بلکه دنیای جدیدی متولد شده است که نهادهای مدنی و منابع قدرت مخصوص به خود را دارد و از دسترس قوانین دولت های واقعی خارج است.

دنیایی برای زندگی مجازی
داستان این جوامع وقتی جدی تر می شود که تمام حوزه های زندگی را پوشش می دهد. نسلی از بازی های کامپیوتری با نام سیمز که در حقیقت شبیه سازی زندگی واقعی بود از چند سال پیش بازار بازی های کامپیوتری را تحت تاثیر قرار داد و حتی در ایران نیز توانست تا مخاطبان فراوانی را برای خود جذب کند.سیمزها با توجه به موضوعشان دنیایی را برای زندگی تعریف می کردند که بازیگر باید بر اساس قواعد سبک زندگی بازی در آن زندگی می کرد و با المان های آن ارتباط برقرار می کرد تا می توانست در بازی موفقیت کسب کند. پای چنین بازی هایی به اینترنت هم باز شد؛ اما تفاوت در این بود که دیگر نه بازی در بین بود و نه اینکه بازیگر در بازی تنها بود. دنیایی تمام عیار پا به عرصه اینترنت گذاشته و همه چیز را پوشش می دهد. این شبه بازی ها شامل همه شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد می شود. شما در این دنیای مجازی خانه می خرید، کار می کنید، از فروشگاه لباس های مورد نیازتان را خریداری می کنید و براساس مد جامعه ای که در آن زندگی می کنید لباس می پوشید. با افرادی آشنا می شوید و با انها ارتباط برقرار می کنید که شخصیتی واقعی پشت شخصیت مجازیشان قرار دارد و درنهایت در دنیایی خیالی و قابل لمس بر اساس قوانین مشخص و سبک زندگی تعریف شده با آدم هایی نه چندان مجازی ارتباط برقرار می کنید و زندگی می کنید. حتی در این دنیا نیز مانند ایریپابلیک پول واقعی خرج می کنید تا از امکانات موجود استفاده کنید.

زندگی دوم"سکند لایف"؛ حیات تمام عیار اینترنتی
مشهور ترین این دنیاهای مجازی مربوط به سیستم "سکند لایف" یا زندگی دوم است. نام این سیستم اجتماعی مجازی خود بیانگر استفاده های آن و ویژگی هایش نیز هست.در نمونه ای دیگر جامعه ای مانند "آی ام یو وی" اگر چه شباهت فراوانی با زندگی دوم دارد اما بر اساس محوری بودن برقراری ارتباط یا (چت تصویری ) طراحی شده است. این سیستم ارتباطی آنچنان که در تبلیغات اینترنتی این سرویس ارائه شده است شبیه فضایی شبیه دنیای آواتار را ارائه می کند. آواتار نام فیلم کامرون بود که در آن انسان ها با استفاده از یک تکنولوژی می توانستند تا از طریق یک بدن جایگزین وارد دنیای بیگانگان شوند و با آنها زندگی کنند. در سرویس "آی ام یو وی" در همان ابتدای ورود به شما یک شخصیت انیمیشنی با هر قالبی که دوست دارید نسبت داده می شود و از این پس شما همین شخصیت هستید. این امکان وجود دارد تا با افراد در منزل خصوصی خود ملاقات کرده و صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید و همانگونه که در تبلیغات اینترنتی این فضای جدید به ان اشاره شده است و در داخل دنیای آی ام یو وی نیز قابل دسترس است، این ارتباطات هیچ محدودیتی ندارد.
اینترنت امکان شکل گیری زندگی های خیالی را فراهم می کند که چندان بی ارتباط با زندگی واقعی نیست. به هر حال پشت سر هر شخصیت مجازی شخصیتی حقیقی وجود دارد و ارتباطاتی که در دنیای مجازی و مثالی تعریف می شود این قابلیت را دارد که در فضای حقیقی نیز پیگیری شود و البته جنس ارتباط مجازی بر ارتباط حقیقی موثر خواهد بود و اینچنین است که فرهنگ زندگی های دوم به زندگی های اول رسوخ می کند.

سبک زندگی آمریکایی و تصرف رویاهانباید فراموش کرد که با وجود آزادی هایی که در این زندگی های دوم وجود دارد، کاربر تنها در محدوده ای که دنیای مجازی برای او تعریف می کند آزاد است و تنها در صورتی حیاتش ادامه خواهد یافت که بر اساس قواعد این دنیا عمل کند. این چنین است که فرهنگ و قوانین دنیای جدید خود را تحمیل می کند. از آن طرف معمولا اولین و پرشمار ترین کاربران این سیستم های اجتماعی کسانی هستند که سیستم در کشور و با فرهنگ آنها تولید شده است. این اجتماع اولیه که در اکثریت نیز هستند بخش دیگری از سنت های این دنیای جدید را شکل می دهند که شامل تاثیراتی اجتماعی بر دیگر اعضا است. پس از این جامعه اولیه هر کس دیگری که وارد این دنیا شود، در وهله اول به اعضای ابتدایی نگاه می کند و تلاش می کند تا عملکرد خود را با آنها تطبیق دهد.
دنیا های جدید هر روز به فضای اینترنت اضافه می شود. عملکرد انها چیزی از مخدر ها کم ندارد و این بار تمامی ساختار های اجتماعی فرهنگی و سنتی جوامع را هدف گرفته است و ماجرا به کنش و واکنش های سیاسی محدود نخواهد شد.این جوامع جدید بر روی تمایلات نسلی که با آن در ارتباط است موثر خواهد شد و سنت های خود را در کاربران خود درونی خواهد کرد و این یعنی تهدید حوزه فرهنگی و یا بهتر بگوییم حیات ملی.
دنیا های توهمی اینترنتی، به جای سازماندهی در پی ساختن رویاهای نسل های جوان ملت ها هستند و می کوشند و در صورتی که یک سیستم رویاهای ملتی را تحت کنترل خود بگیرد، بی شک بر آن ملت حکم خواهد راند. این یک جنگ است.
سرویس فرهنگی مشرق


نوشته شده توسط پاسدار ولایت مطلقه فقیه
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد

صراحت، راز ماندگاری

اگر بفرموده مرحوم امام عزیز، پشتیبان ولایت فقیه باشیم، به مملکت ما آسیبی نمی رسد.
ولایت مطلقه فقیه خط قرمز ماست.
با احتیاط خیلی زیاد بایست حرکت کرد.
رابطه ولی فقیه با ما رابطه ی پدری و پسری نیست بلکه رابطه مولا و عبد است...

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

این جوامع جدید بر روی تمایلات نسلی که با آن در ارتباط است موثر خواهد شد و سنت های خود را در کاربران خود درونی خواهد کرد و این یعنی تهدید حوزه فرهنگی و یا بهتر بگوییم حیات ملی.
جوامع مجازی یا به اصطلاح رایج دیگر شبکه های اجتماعی مجازی، پدیده های مربوط به یکی دو سال اخیر نیستند، اما نقش این شبکه ها در مساله ای که مراکز پژوهشی غربی از آن با عنوان "تغییرات سریع سیاسی بدون خشونت" یاد می کنند و شامل همه انواع انقلاب های رنگی و مخملی می شود، سبب شد تا این شبکه ها در رسانه های ایرانی تا حدودی مورد توجه قرار بگیرند.

شبکه های اجتماعی؛ بازی های ریل تایم و ظهور فرهنگیاین شبکه ها شامل انبوهی از سرویس های اینترنتی می شوند که هویت شان را نه با محتوای تولیدی خودشان که با محتوای تولیدی کاربرانشان می یابند. از جامعه های مجازی صوتی گرفته که وبلاگ های صوتی یا به اصطلاح پادکست ها را در بر می گیرد تا شهرهای مجازی مانند؛ فیس بوک و اورکات.
نسل بعدی این جوامع پا را فراتر گذاشته اند. اولین اعضای جدید باشگاه این نسل جامعه های مجازی بودند که چهره بازی های آنلاین یا ریل تایم را با خود داشتند. در ایران "تراوین" یکی از مشهورترین آنها بود. بازی های ریل تایم در حقیقت همان جوامع مجازی است که رشد پیدا کرده و این رشد یافتگی باز هم بحشی از فعالیت کاربران عضو است.تراوین یک بازی تمدنی است. براساس تعریف موجود جامعه از حالت های اولیه حیات خود را آغاز می کند و با گسترش فعالیت از زندگی کشاورزی تا صنعتگری پیش می رود و در این میان توسعه طلبی و اشغال قلمرو دیگران هم بخشی از این بازی است.
اما این جوامع هیچگاه در حد بازی نماندند. ظهور جمهوریت دیجیتال یا با نام مشهور آن ایریپابلیک، آغازی بر شکل گیری دنیاهای مجازی بود. بر خلاف شهرهای دیجیتالی مانند فیس بوک که تنها در آنها ارتباطات و تبادل اطلاعات افراد محور بود در دنیای مجازی جدید حیات در جریان است. به طور مثال در دنیایی مانند همین ایریپابلیک، سیاست، اقتصاد، ارتباطات اجتماعی و تمام مسائل مربوط به یک اجتماع زنده طراحی شده است. ایریپابلیک مدلی از دنیای واقعی است اما در فضای اینترنت. کشورها به واسطه کاربرانشان حضور دارند و دولت-ملت های مجازی را تشکیل می دهند. انتخابات، تشکیل دولت، بودجه ریزی و حتی جنگ جزء مسائلی است که در این دنیای جدید مطرح می شود. کار به جایی می رسد که ارتباط اقتصادی این دنیا با دنیای واقعی از طریق کارت های اعتباری اینترنتی برقرار می شود و از طریق پرداخت های واقعی اجناس و املاک مجازی در بازی رد و بدل می شود و افراد از این طریق کسب درآمد نیز می کنند. از این پس دیگر ماجرا تنها یک بازی که مخصوص جوانان و نوجوانان طراحی شده است نیست، بلکه دنیای جدیدی متولد شده است که نهادهای مدنی و منابع قدرت مخصوص به خود را دارد و از دسترس قوانین دولت های واقعی خارج است.

دنیایی برای زندگی مجازی
داستان این جوامع وقتی جدی تر می شود که تمام حوزه های زندگی را پوشش می دهد. نسلی از بازی های کامپیوتری با نام سیمز که در حقیقت شبیه سازی زندگی واقعی بود از چند سال پیش بازار بازی های کامپیوتری را تحت تاثیر قرار داد و حتی در ایران نیز توانست تا مخاطبان فراوانی را برای خود جذب کند.سیمزها با توجه به موضوعشان دنیایی را برای زندگی تعریف می کردند که بازیگر باید بر اساس قواعد سبک زندگی بازی در آن زندگی می کرد و با المان های آن ارتباط برقرار می کرد تا می توانست در بازی موفقیت کسب کند. پای چنین بازی هایی به اینترنت هم باز شد؛ اما تفاوت در این بود که دیگر نه بازی در بین بود و نه اینکه بازیگر در بازی تنها بود. دنیایی تمام عیار پا به عرصه اینترنت گذاشته و همه چیز را پوشش می دهد. این شبه بازی ها شامل همه شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد می شود. شما در این دنیای مجازی خانه می خرید، کار می کنید، از فروشگاه لباس های مورد نیازتان را خریداری می کنید و براساس مد جامعه ای که در آن زندگی می کنید لباس می پوشید. با افرادی آشنا می شوید و با انها ارتباط برقرار می کنید که شخصیتی واقعی پشت شخصیت مجازیشان قرار دارد و درنهایت در دنیایی خیالی و قابل لمس بر اساس قوانین مشخص و سبک زندگی تعریف شده با آدم هایی نه چندان مجازی ارتباط برقرار می کنید و زندگی می کنید. حتی در این دنیا نیز مانند ایریپابلیک پول واقعی خرج می کنید تا از امکانات موجود استفاده کنید.

زندگی دوم"سکند لایف"؛ حیات تمام عیار اینترنتی
مشهور ترین این دنیاهای مجازی مربوط به سیستم "سکند لایف" یا زندگی دوم است. نام این سیستم اجتماعی مجازی خود بیانگر استفاده های آن و ویژگی هایش نیز هست.در نمونه ای دیگر جامعه ای مانند "آی ام یو وی" اگر چه شباهت فراوانی با زندگی دوم دارد اما بر اساس محوری بودن برقراری ارتباط یا (چت تصویری ) طراحی شده است. این سیستم ارتباطی آنچنان که در تبلیغات اینترنتی این سرویس ارائه شده است شبیه فضایی شبیه دنیای آواتار را ارائه می کند. آواتار نام فیلم کامرون بود که در آن انسان ها با استفاده از یک تکنولوژی می توانستند تا از طریق یک بدن جایگزین وارد دنیای بیگانگان شوند و با آنها زندگی کنند. در سرویس "آی ام یو وی" در همان ابتدای ورود به شما یک شخصیت انیمیشنی با هر قالبی که دوست دارید نسبت داده می شود و از این پس شما همین شخصیت هستید. این امکان وجود دارد تا با افراد در منزل خصوصی خود ملاقات کرده و صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید و همانگونه که در تبلیغات اینترنتی این فضای جدید به ان اشاره شده است و در داخل دنیای آی ام یو وی نیز قابل دسترس است، این ارتباطات هیچ محدودیتی ندارد.
اینترنت امکان شکل گیری زندگی های خیالی را فراهم می کند که چندان بی ارتباط با زندگی واقعی نیست. به هر حال پشت سر هر شخصیت مجازی شخصیتی حقیقی وجود دارد و ارتباطاتی که در دنیای مجازی و مثالی تعریف می شود این قابلیت را دارد که در فضای حقیقی نیز پیگیری شود و البته جنس ارتباط مجازی بر ارتباط حقیقی موثر خواهد بود و اینچنین است که فرهنگ زندگی های دوم به زندگی های اول رسوخ می کند.

سبک زندگی آمریکایی و تصرف رویاهانباید فراموش کرد که با وجود آزادی هایی که در این زندگی های دوم وجود دارد، کاربر تنها در محدوده ای که دنیای مجازی برای او تعریف می کند آزاد است و تنها در صورتی حیاتش ادامه خواهد یافت که بر اساس قواعد این دنیا عمل کند. این چنین است که فرهنگ و قوانین دنیای جدید خود را تحمیل می کند. از آن طرف معمولا اولین و پرشمار ترین کاربران این سیستم های اجتماعی کسانی هستند که سیستم در کشور و با فرهنگ آنها تولید شده است. این اجتماع اولیه که در اکثریت نیز هستند بخش دیگری از سنت های این دنیای جدید را شکل می دهند که شامل تاثیراتی اجتماعی بر دیگر اعضا است. پس از این جامعه اولیه هر کس دیگری که وارد این دنیا شود، در وهله اول به اعضای ابتدایی نگاه می کند و تلاش می کند تا عملکرد خود را با آنها تطبیق دهد.
دنیا های جدید هر روز به فضای اینترنت اضافه می شود. عملکرد انها چیزی از مخدر ها کم ندارد و این بار تمامی ساختار های اجتماعی فرهنگی و سنتی جوامع را هدف گرفته است و ماجرا به کنش و واکنش های سیاسی محدود نخواهد شد.این جوامع جدید بر روی تمایلات نسلی که با آن در ارتباط است موثر خواهد شد و سنت های خود را در کاربران خود درونی خواهد کرد و این یعنی تهدید حوزه فرهنگی و یا بهتر بگوییم حیات ملی.
دنیا های توهمی اینترنتی، به جای سازماندهی در پی ساختن رویاهای نسل های جوان ملت ها هستند و می کوشند و در صورتی که یک سیستم رویاهای ملتی را تحت کنترل خود بگیرد، بی شک بر آن ملت حکم خواهد راند. این یک جنگ است.
سرویس فرهنگی مشرق
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۷/۱۳
پاسدار ولایت مطلقه فقیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی