صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد
دوشنبه

شبهه: اگر فیس بوک حرام است، چرا ...

اگر فیس بوک حرام است، چرا خیلی از شخصیت‌های مذهبی در آن صفحه دارند و مطلب می‌نویسند و اگر حرام نیست، چرا فیلتر شده است؟

فیس بوک یک شبکه اجتماعی مجازی در فضای اینترنتی مانند یوتیوب، یاهو، تویتر و ... می‌باشد.

الف - تا کنون شنیده نشده که مرجعی رجوع به فیس بوک یا فعالیت در این فضای مجازی را حرام اعلام کرده باشد، بلکه همیشه تذکر داده‌اند که مراقب باشید اولاً فلسفه‌ی وجودی این شبکه‌ها، شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی ارتباطات و ... می‌باشد و ثانیاً بیشتر برای جریان سازی و ایجاد فتنه در کشورهای هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد و ثالثاً یکی از امکانات و ابزارهای مناسب جهت شیوع فساد و تغییر فرهنگ‌ها می‌باشد.

از همسر اوباما سؤال کردند: «شما چرا در فیس بوک عضویت وصفحه‌ای ندارید؟» پاسخ داد: این شبکه‌ها برای ما امریکایی‌ها نیست، ما باید خودمان به مسائل و تذکرات امنیتی بیشتر توجه کنیم. جالب است بدانید که یکی از شرایط صدور کارت اقامت یا شهروندی در اغلب ایالات امریکا و یا کانادا، درج عکس‌هایی از مجلس عروسی برای اثبات تأهل در فیس بوک است؟ و می‌دانیم که اغلب سازماندهی‌ها جهت ایجاد آشوب در ممالک هدف نیز توسط شبکه‌هایی چون فیس بوک یا تویتر انجام می‌پذیرد، هر چند که ترکش آن چندین بار به خودشان نیز اصابت کرده است. به همین خاطر مقامات سیاسی و امنیتی امریکا و برخی از کشورهای اروپایی با اختصاص بودجه‌های کلان از این شرکت‌ها، با همکاری فنی گوگل و یاهو خواسته‌اند تا امکان ردگیری، شناسایی و کنترل بیشتر و دقیق‌تری را فراهم کنند.

با این همه، دلیل نمی‌شود که نتوان از همین امکان و فرصت برای ارتباطات سالم یا روشنگری، کسب و انتقال اطلاعات مفید و ... استفاده نمود. لذا در چنین شرایطی تشخیص «حرام» یا «حلال» که در اصطلاح فقهی به آن «تشخیص مصداق یا موضوع» می‌گویند، بر عهده شخص مصرف کننده است. یعنی ورود یا استفاده از این گونه شبکه‌های اجتماعی مجازی چیزی مانند دروغ، غیبت، شرب خمر، زنا، جاسوسی یا ... نیست که گفته شود مطلق آن حرام است. بلکه به خودی خود نه حلال است و نه حرام. و بستگی به نوع استفاده شخص دارد.

پس، به لحاظ فتوا:

به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

توضیح: حکم بالا در شکل فتوا بیان شده است یعنی تشخیص مصداق به عهده‌ی مکلف گذاشته شده است و تنها به بیان حکم کلی بیان شده است. تشخیص این که آیا این شرایط در مورد فعالیت در فیس بوک صادق می‌باشد یا خیر به عهده‌ی مکلفین گذاشته شده است.

ب – اما موضوع فیلترینگ با حرام بودن متفاوت است و معنای فیلتر این نیست که حرام است. دقت شود که فیلترینگ، یک سیاست و تصمیم حکومتی است که در تمامی کشورها به تناسب نظام و فرهنگ سیاسی و اجتماعی‌شان وجود دارد. چنان چه این روزها شاهد بودیم حتی شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را به صورت غیر قانونی از ماهواره‌ها قطع کردند، چه رسد به فیلتر شبکه‌های مجازی.

بدیهی است که هر نظام سیاسی فیلتر کننده، خودش بهتر از کاربران می‌داند که فیلترشکن نیز وجود دارد و هر کس بخواهد می‌تواند به راحتی به هر سایتی که دلش می‌خواهد دسترسی داشته باشد. بلکه فیلترینگ یعنی با توجه به شناختی که از وابستگی، اهداف و برنامه‌های این شبکه در اختیار است، حکومت، دولت و سیستم اداره مملکت، جاده صاف‌کن این شبکه نخواهد شد و امکانات ماهواره‌ای یا ارتباطی خود را در اختیار آن نمی‌گذارد و با بودجه خود، دست خود، هزینه‌های خود و ...، زمینه‌ی تحقق آن اهداف را فراهم نمی‌کند، و با ایجاد سهولت برای فعالیت آن سایت، در نشر و شیوع القائات آن سایت همکاری نمی‌کند.



نظر یکی از کاربران ایکس شبهه:

علی حاجی زاده | 28 مهر 1391 | 
با وجود تحریم شرعی رهبری(که آن هم طبق استفتا از ایشان بستگی به شخص دارد)این سوال متاسفانه شبهه ای شده است که بعضا دیده میشود دیگران ما را به بی دینی و عدم اطاعت از مجتهد و ولی فقیه متهم میکنند فلذا در کامل شدن متن بالا به نکاتی اشاره میکنم: در فقه اسلامی (حرام) اقسامی دارد. یک: حرام ذاتی است که که مستقیما از جانب خدای تعالی در کتابش حرام شده و یا در روایات آمده است از جمله مسکرات و گوشت خوک و.... دو: حرام مصلحتی؛ به اموری گفته میشود که به خاطر حفظ مصالح جمعی ممنوع میشود مثل اینکه تخلف از قوانین رانندگی شرعا حرام است. البته (حرام) اقسام دیگری هم دارد که اینجا محل بحث نیست. حالا دقت کنید: اگر ضرورت شرعی ایجاب کند حتی حرام ذاتی نیز مباح میشود. مثلا اگر کسی گرسنه و در شرف مرگ باشد و چیزی نداشته باشد به جزء گوشت خوک ، خوردن گوشت خوک برایش نه تنها مباح بلکه واجب میشود و اگر گوشت خوک را نخورد در واقع خودکشی کرده است. یا مثال دیگر: سحر و جادوگری در اسلام حرام است و حرمت ذاتی دارد ولی با این حال در اسلام وارد شده است که واجب است کسانی که عالم و متقی هستند سحرو جادو بیاموزند و در مقابل ساحران مقابله کنند. در اینجا آموختن سحر نه تنها حرام نیست بلکه واجب است البته واجب کفایی. مثال دیگر همین کتاب آیات شیطانی است که خواندن آن برای عموم حرام شد (حرمت مصلحتی) چرا که عموم مردم علم دین و دانش اسلامی مسلط نبودند که بتوانند به شبهات آن پاسخ دهند. اما از طرفی خواندن همین کتاب آیات شیطانی برای علمای دینی نه تنها حرام نیست بلکه واجب است تا در مقابل انحرافات بایستند. با توجه به این مقدمات، استفاده از فیس بوک بخاطر مفاسدی که برای عموم جامعه دارد فلذا حرام مصلحتی اعلام میشود و قانونا ممنوع میگردد ولی این وظیفه واجب علما و افرادی فرهیخته است که در این عرصه فساد انگیز وارد شوند و مانع فتنه انگیزی فتنه گران بشوند و بلکه محیط آن را تا میتوان پالایش کنند. در واقع علت حرمت استفاده از فیس بوک بجهت مفسده آن و بجهت عدم تقویت این سایت صهیونیستی است ولی اگر کسانی باشند که دوچار مفسده آن نمیشوند و با فعالیت های خود میتوانند ضربه به صهیونیسم و دشمنان اسلام و آن هم در زمین خودشان بزنند فلذا شاید بتوان گفت که حضورشان در فیس بوک نه تنها ممنوع نیست بلکه لازم است. همانطور که اکانت های فیس بوک بسیاری از فعالین دینی عمدا بسته شده است، نمونش خود من! تقریبا هر چند وقت یک بار اکانت فیس بوکم بلاک میشود..!!

ایکس – شبهه


نوشته شده توسط پاسدار ولایت مطلقه فقیه
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد

صراحت، راز ماندگاری

اگر بفرموده مرحوم امام عزیز، پشتیبان ولایت فقیه باشیم، به مملکت ما آسیبی نمی رسد.
ولایت مطلقه فقیه خط قرمز ماست.
با احتیاط خیلی زیاد بایست حرکت کرد.
رابطه ولی فقیه با ما رابطه ی پدری و پسری نیست بلکه رابطه مولا و عبد است...

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
اگر فیس بوک حرام است، چرا خیلی از شخصیت‌های مذهبی در آن صفحه دارند و مطلب می‌نویسند و اگر حرام نیست، چرا فیلتر شده است؟

فیس بوک یک شبکه اجتماعی مجازی در فضای اینترنتی مانند یوتیوب، یاهو، تویتر و ... می‌باشد.

الف - تا کنون شنیده نشده که مرجعی رجوع به فیس بوک یا فعالیت در این فضای مجازی را حرام اعلام کرده باشد، بلکه همیشه تذکر داده‌اند که مراقب باشید اولاً فلسفه‌ی وجودی این شبکه‌ها، شناسایی، جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی ارتباطات و ... می‌باشد و ثانیاً بیشتر برای جریان سازی و ایجاد فتنه در کشورهای هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد و ثالثاً یکی از امکانات و ابزارهای مناسب جهت شیوع فساد و تغییر فرهنگ‌ها می‌باشد.

از همسر اوباما سؤال کردند: «شما چرا در فیس بوک عضویت وصفحه‌ای ندارید؟» پاسخ داد: این شبکه‌ها برای ما امریکایی‌ها نیست، ما باید خودمان به مسائل و تذکرات امنیتی بیشتر توجه کنیم. جالب است بدانید که یکی از شرایط صدور کارت اقامت یا شهروندی در اغلب ایالات امریکا و یا کانادا، درج عکس‌هایی از مجلس عروسی برای اثبات تأهل در فیس بوک است؟ و می‌دانیم که اغلب سازماندهی‌ها جهت ایجاد آشوب در ممالک هدف نیز توسط شبکه‌هایی چون فیس بوک یا تویتر انجام می‌پذیرد، هر چند که ترکش آن چندین بار به خودشان نیز اصابت کرده است. به همین خاطر مقامات سیاسی و امنیتی امریکا و برخی از کشورهای اروپایی با اختصاص بودجه‌های کلان از این شرکت‌ها، با همکاری فنی گوگل و یاهو خواسته‌اند تا امکان ردگیری، شناسایی و کنترل بیشتر و دقیق‌تری را فراهم کنند.

با این همه، دلیل نمی‌شود که نتوان از همین امکان و فرصت برای ارتباطات سالم یا روشنگری، کسب و انتقال اطلاعات مفید و ... استفاده نمود. لذا در چنین شرایطی تشخیص «حرام» یا «حلال» که در اصطلاح فقهی به آن «تشخیص مصداق یا موضوع» می‌گویند، بر عهده شخص مصرف کننده است. یعنی ورود یا استفاده از این گونه شبکه‌های اجتماعی مجازی چیزی مانند دروغ، غیبت، شرب خمر، زنا، جاسوسی یا ... نیست که گفته شود مطلق آن حرام است. بلکه به خودی خود نه حلال است و نه حرام. و بستگی به نوع استفاده شخص دارد.

پس، به لحاظ فتوا:

به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد.

توضیح: حکم بالا در شکل فتوا بیان شده است یعنی تشخیص مصداق به عهده‌ی مکلف گذاشته شده است و تنها به بیان حکم کلی بیان شده است. تشخیص این که آیا این شرایط در مورد فعالیت در فیس بوک صادق می‌باشد یا خیر به عهده‌ی مکلفین گذاشته شده است.

ب – اما موضوع فیلترینگ با حرام بودن متفاوت است و معنای فیلتر این نیست که حرام است. دقت شود که فیلترینگ، یک سیاست و تصمیم حکومتی است که در تمامی کشورها به تناسب نظام و فرهنگ سیاسی و اجتماعی‌شان وجود دارد. چنان چه این روزها شاهد بودیم حتی شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را به صورت غیر قانونی از ماهواره‌ها قطع کردند، چه رسد به فیلتر شبکه‌های مجازی.

بدیهی است که هر نظام سیاسی فیلتر کننده، خودش بهتر از کاربران می‌داند که فیلترشکن نیز وجود دارد و هر کس بخواهد می‌تواند به راحتی به هر سایتی که دلش می‌خواهد دسترسی داشته باشد. بلکه فیلترینگ یعنی با توجه به شناختی که از وابستگی، اهداف و برنامه‌های این شبکه در اختیار است، حکومت، دولت و سیستم اداره مملکت، جاده صاف‌کن این شبکه نخواهد شد و امکانات ماهواره‌ای یا ارتباطی خود را در اختیار آن نمی‌گذارد و با بودجه خود، دست خود، هزینه‌های خود و ...، زمینه‌ی تحقق آن اهداف را فراهم نمی‌کند، و با ایجاد سهولت برای فعالیت آن سایت، در نشر و شیوع القائات آن سایت همکاری نمی‌کند.



نظر یکی از کاربران ایکس شبهه:

علی حاجی زاده | 28 مهر 1391 | 
با وجود تحریم شرعی رهبری(که آن هم طبق استفتا از ایشان بستگی به شخص دارد)این سوال متاسفانه شبهه ای شده است که بعضا دیده میشود دیگران ما را به بی دینی و عدم اطاعت از مجتهد و ولی فقیه متهم میکنند فلذا در کامل شدن متن بالا به نکاتی اشاره میکنم: در فقه اسلامی (حرام) اقسامی دارد. یک: حرام ذاتی است که که مستقیما از جانب خدای تعالی در کتابش حرام شده و یا در روایات آمده است از جمله مسکرات و گوشت خوک و.... دو: حرام مصلحتی؛ به اموری گفته میشود که به خاطر حفظ مصالح جمعی ممنوع میشود مثل اینکه تخلف از قوانین رانندگی شرعا حرام است. البته (حرام) اقسام دیگری هم دارد که اینجا محل بحث نیست. حالا دقت کنید: اگر ضرورت شرعی ایجاب کند حتی حرام ذاتی نیز مباح میشود. مثلا اگر کسی گرسنه و در شرف مرگ باشد و چیزی نداشته باشد به جزء گوشت خوک ، خوردن گوشت خوک برایش نه تنها مباح بلکه واجب میشود و اگر گوشت خوک را نخورد در واقع خودکشی کرده است. یا مثال دیگر: سحر و جادوگری در اسلام حرام است و حرمت ذاتی دارد ولی با این حال در اسلام وارد شده است که واجب است کسانی که عالم و متقی هستند سحرو جادو بیاموزند و در مقابل ساحران مقابله کنند. در اینجا آموختن سحر نه تنها حرام نیست بلکه واجب است البته واجب کفایی. مثال دیگر همین کتاب آیات شیطانی است که خواندن آن برای عموم حرام شد (حرمت مصلحتی) چرا که عموم مردم علم دین و دانش اسلامی مسلط نبودند که بتوانند به شبهات آن پاسخ دهند. اما از طرفی خواندن همین کتاب آیات شیطانی برای علمای دینی نه تنها حرام نیست بلکه واجب است تا در مقابل انحرافات بایستند. با توجه به این مقدمات، استفاده از فیس بوک بخاطر مفاسدی که برای عموم جامعه دارد فلذا حرام مصلحتی اعلام میشود و قانونا ممنوع میگردد ولی این وظیفه واجب علما و افرادی فرهیخته است که در این عرصه فساد انگیز وارد شوند و مانع فتنه انگیزی فتنه گران بشوند و بلکه محیط آن را تا میتوان پالایش کنند. در واقع علت حرمت استفاده از فیس بوک بجهت مفسده آن و بجهت عدم تقویت این سایت صهیونیستی است ولی اگر کسانی باشند که دوچار مفسده آن نمیشوند و با فعالیت های خود میتوانند ضربه به صهیونیسم و دشمنان اسلام و آن هم در زمین خودشان بزنند فلذا شاید بتوان گفت که حضورشان در فیس بوک نه تنها ممنوع نیست بلکه لازم است. همانطور که اکانت های فیس بوک بسیاری از فعالین دینی عمدا بسته شده است، نمونش خود من! تقریبا هر چند وقت یک بار اکانت فیس بوکم بلاک میشود..!!

ایکس – شبهه
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۰۱
پاسدار ولایت مطلقه فقیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی