به گزارش فارس، دبیرخانه شورای اسلامیکردن دانشگاهها بنا به درخواست شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح پژوهشی با عنوان "بررسی راهکارهای هنجارسازی و تقویت گرایش دانشجویان به حجاب اسلامی " را در دستور کار خود قرار داده بود.
هدف از اجرا این طرح پژوهشی در مرحله اول تبیین وضعیت نگرشها و گرایشهای دانشجویان به حجاب اسلامی و در گام بعدی بررسی و تبیین موانع و مشکلات گسترش و رشد فرهنگ حجاب در دانشگاهها، عوامل موثر بر تقویت گرایشها و گسترش فرهنگ حجاب در دانشگاهها و ابزار و شیوههای کارآمد در جهت هنجارسازی حجاب اسلامی در دانشگاهها بوده است.
این پژوهش از روش توصیفی-مقطعی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری آن نیز شامل تمام دانشجویان دختر در تمام سطوح کاردانی تا دکتری شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای آزاد اسلامی بوده و با روش نمونهگیری طبقهای غیرنسبی و حجم نمونه برابر 2883 نفر به انجام رسیده است.
بر اساس یافتههای این تحقیق در اکثریت قریب به اتفاق موارد سنجش شده، اثبات گردیده است که میان آگاهی دانشجویان دختر از فلسفه و احکام حجاب اسلامی با میزان رعایت آن در نزد آنها ارتباطی مستقیم برقرار است به گونهای که با افزایش آگاهی، میزان رعایت نیز افزوده میشود.
در میان طیف آگاهیهای مورد نظر در زمینه حجاب، برخی موارد بیشتر در رعایت حدود کامل حجاب اسلامی مؤثر میباشد، از جمله آگاهی دقیق و کامل از حدود ظاهری حجاب و آگاهی از نظر اسلام (حکم و فلسفه) در رابطه با دوستی با نامحرم.
بنابراین گزارش، تفاوت زیاد در آگاهی از جوانب مختلف مسأله حجاب وجود دارد به گونهای که از 84 درصد آگاهی از برخی نظرات قرآن تا 29 درصد آگاهی از حکم مردان در مسأله حجاب در نوسان است.
زمینهها و عوامل گرایش به رعایت کامل حجاب اسلامی عبارت بودهاند از تأهل، عضویت در تشکلهای دانشجویی، بالا بودن میزان مطالعه در مورد حجاب، تحصیل در رشته الهیات و تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکتری.
زمینهها و عوامل گرایش به بیحجابی در محافل خصوصی عبارت بودهاند از تجرد، عدم عضویت در تشکلهای دانشجویی و قرار داشتن در گروه تحصیلی هنر.
بر اساس نتایج این پژوهشکه در 447 صفحه تنظیم شده است، راهکارهای مستقیم هنجارسازی حجاب اسلامی در دانشگاهها عبارتند از بالا بردن سطح آگاهی از حدود و فلسفة حجاب، افزایش میزان مطالعه تخصصی در مورد حجاب، آگاهیبخشی افراد مذهبی در دانشگاه، واکنش مسؤولانه مسؤولین دانشگاه در قبال سهلانگاری در امر حجاب، برخورد هدایتگرانه تشکلهای اسلامی در دانشگاه، واکنش مثبت اساتید در قبال حجاب، آموزش آمرین به معروف، ترویج فرهنگ همگانی بودن امر به معروف و نهی از منکر، رفع اجبار چادر در دانشگاه.
همچنین راهکارهای غیرمستقیم هنجارسازی در دانشگاهها عبارتند از عضویت در تشکلهای دانشجویی، زمینهسازی تأهل دانشجویان، حضور مؤثرتر دانشجویان الهیات در میان سایر دانشجویان.
هدف از اجرا این طرح پژوهشی در مرحله اول تبیین وضعیت نگرشها و گرایشهای دانشجویان به حجاب اسلامی و در گام بعدی بررسی و تبیین موانع و مشکلات گسترش و رشد فرهنگ حجاب در دانشگاهها، عوامل موثر بر تقویت گرایشها و گسترش فرهنگ حجاب در دانشگاهها و ابزار و شیوههای کارآمد در جهت هنجارسازی حجاب اسلامی در دانشگاهها بوده است.
این پژوهش از روش توصیفی-مقطعی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری آن نیز شامل تمام دانشجویان دختر در تمام سطوح کاردانی تا دکتری شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشور وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای آزاد اسلامی بوده و با روش نمونهگیری طبقهای غیرنسبی و حجم نمونه برابر 2883 نفر به انجام رسیده است.
بر اساس یافتههای این تحقیق در اکثریت قریب به اتفاق موارد سنجش شده، اثبات گردیده است که میان آگاهی دانشجویان دختر از فلسفه و احکام حجاب اسلامی با میزان رعایت آن در نزد آنها ارتباطی مستقیم برقرار است به گونهای که با افزایش آگاهی، میزان رعایت نیز افزوده میشود.
در میان طیف آگاهیهای مورد نظر در زمینه حجاب، برخی موارد بیشتر در رعایت حدود کامل حجاب اسلامی مؤثر میباشد، از جمله آگاهی دقیق و کامل از حدود ظاهری حجاب و آگاهی از نظر اسلام (حکم و فلسفه) در رابطه با دوستی با نامحرم.
بنابراین گزارش، تفاوت زیاد در آگاهی از جوانب مختلف مسأله حجاب وجود دارد به گونهای که از 84 درصد آگاهی از برخی نظرات قرآن تا 29 درصد آگاهی از حکم مردان در مسأله حجاب در نوسان است.
زمینهها و عوامل گرایش به رعایت کامل حجاب اسلامی عبارت بودهاند از تأهل، عضویت در تشکلهای دانشجویی، بالا بودن میزان مطالعه در مورد حجاب، تحصیل در رشته الهیات و تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکتری.
زمینهها و عوامل گرایش به بیحجابی در محافل خصوصی عبارت بودهاند از تجرد، عدم عضویت در تشکلهای دانشجویی و قرار داشتن در گروه تحصیلی هنر.
بر اساس نتایج این پژوهشکه در 447 صفحه تنظیم شده است، راهکارهای مستقیم هنجارسازی حجاب اسلامی در دانشگاهها عبارتند از بالا بردن سطح آگاهی از حدود و فلسفة حجاب، افزایش میزان مطالعه تخصصی در مورد حجاب، آگاهیبخشی افراد مذهبی در دانشگاه، واکنش مسؤولانه مسؤولین دانشگاه در قبال سهلانگاری در امر حجاب، برخورد هدایتگرانه تشکلهای اسلامی در دانشگاه، واکنش مثبت اساتید در قبال حجاب، آموزش آمرین به معروف، ترویج فرهنگ همگانی بودن امر به معروف و نهی از منکر، رفع اجبار چادر در دانشگاه.
همچنین راهکارهای غیرمستقیم هنجارسازی در دانشگاهها عبارتند از عضویت در تشکلهای دانشجویی، زمینهسازی تأهل دانشجویان، حضور مؤثرتر دانشجویان الهیات در میان سایر دانشجویان.
۸۹/۰۲/۰۷