صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد
جمعه

ریز و درشت اخبار انتخاباتی هفته‌ای که گذشت در یک نگاه

در هفته گذشته محمد رضا عارف یکی از کاندیداهای با لقوه انتخابات آتی بعد از مدت ها سکوت در گفت وگویی به صورت ضمنی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد و از طرف دیگر فراکسیون رهروان ولایت نیز بر حضور علی لاریجانی به عنوان کاندیدا در این عرصه اصرار ورزید.
(ایسنا) در گزارش این هفته نیز مانند هفته قبل مروری بر مهم‌ترین اظهار نظرهای تحلیلگران و اخبار انتخاباتی دو جریان اصلی سیاسی کشور در رسانه‌ها پرداخته است.


آیا فلاحیان قصد حضور مجدددر انتخابات ریاست جمهوری را دارد؟


یکی از اخباری که هفته گذشته در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت، آغاز مجدد فعالیت فلاحیان در عرصه سیاسی کشور بود.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته گذشته اعلام شد که علی فلاحیان برای ارائه دیدگاه‌های خود در ارتباط با مسائل روز اقدام به راه‌اندازی سایت خبری – تحلیلی «آمنون» کرده است.


وی پیش از این نیز سایتی را به نام خود ایجاد کرده بود که این سایت چندان فعال نیست.


به نظر می‌رسد فلاحیان که در ایام انتخابات مجلس هشتم تشکلی را به نام جبهه اصولگرایان ترقی‌خواه ایجاد کرده بود، درصدد است با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دور چهارم شوراها، حضوری فعال‌تر در صحنه سیاسی کشور داشته باشد و شاید بتوان از آن به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یاد کرد.


فلاحیان که در سال 1380 در انتخابات ریاست جمهوری هشتم یکی از رقبای سید محمد خاتمی بود در زمان دولت سازندگی مسوولیت وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.


سخنان جلیلی در ارتباط با انتخابات و جبهه پایداری


هفته گذشته جلسه شورای مرکزی جبهه پایداری برگزار شد و در این جلسه براساس آن‌چه منتشر شد، این جبهه تصمیم گرفته که ستادهای انتخاباتی خود را که از زمان انتخابات مجلس نهم فعال شده بودند، طبق انتخاب شورای مرکزی و براساس اساسنامه این جبهه بازسازی بازنگری کنند.


همچنین در هفته گذشته یکی از سایت‌های نزدیک به جبهه پایداری اقدام به انتشار سخنان نسبتا طولانی جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی که به عنوان یکی از کاندیداهای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری از او یاد می‌شود، در ارتباط با موضوع انتخابات کرد و این تصور ایجاد شد که جبهه پایداری و گروه‌های همسو با آن به فعالیت‌های خود برای تبلیغ کاندیدای احتمالی موردنظرشان شدت بخشیدند. در حالی که این شایعات مطرح بود، یکی از اعضای جبهه پایداری به خبرنگار ایسنا گفت که این جبهه هنوز وارد بحث مصادیق انتخاباتی نشده و در حال حاضر بر روی تبیین و تعیین شاخص‌ها و ملاک‌های کاندیداهای انتخابات آتی در حال بحث و گفت‌وگوست.



حسن روحانی و نامزدی هاشمی و ناطق نوری


همچنین حسن روحانی رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از وی نیز به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری یاد می‌شود، در حاشیه همایش برند برتر، کیفیت برتر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری‌اش با بیان این‌که وقت برای این صحبت‌ها زیاد است، ترجیح داد که در این ارتباط موضع شفافی نداشته باشد.


البته وی در مورد نامزدی هاشمی و ناطق نوری در انتخابات سال آینده نیز گفت: تا آن‌جا که اطلاع دارم، این دو شخص از نامزدی در انتخابات امتناع کرده‌اند.


روحانی همچنین در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده نیز گفت: بر این اعتقادم که اگر همه گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در انتخابات حضور پیدا کنند، به طور شک انتخابات پر شوری خواهیم داشت اما در مورد حضور و فعالیت اصلاح‌طلبان در این عرصه باید از خودشان سوال کرد.


وی که از نزدیکان هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود، در مورد طرح دولت وحدت ملی که از سوی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است، گفت: وحدت ملی خواسته همه جریانات و تشکل‌های سیاسی است. اما طرح دولت وحدت ملی نیز نیاز به دقت نظر بالایی دارد و من براین اعتقادم که دولت آینده باید فراجناحی باشد و امکان حضور افکار و اندیشه‌های مختلف در کشور فراهم باشد.



آغاز به کار ستادهای انتخاباتی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی


بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، اویل هفته گذشته خبر داد که ستادهای انتخاباتی این جمعیت آغاز به کار کرده است.

وی در گفت‌وگویی ادامه داد: این تشکل سیاسی به طور مستمر فعالیت‌های خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر پیگیری می‌کند.



معرفی کاندیدای مورد حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری در بهمن ماه


عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هفته گذشته گفت: موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری در پی کاندیدای مستقل نیستند.


وی در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که جبهه کاندیدای مستقلی در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد داشت، ادامه داد: در حزب موتلفه اشخاصی هستند که بر معرفی کاندیدای مستقل تاکید دارند اما بدنه حزب موتلفه همکاری با جبهه پیروان، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را می‌خواهد.


وی همچنین با اعلام این خبر که از این هفته به بعد همکاری و جلسه جبهه پیروان خط امام و رهبری با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین برای انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، گفت: جبهه پیروان تاکنون راجع مصادیق انتخابات هیچ‌گونه تصمیمی نگرفته است.


وی همچنین تاکید کرد که جبهه پیروان به این نتیجه رسیده که انتخابات در این دوره نیاز به گفتمان دارد، تا از گفتمان برنامه بیرون بیاید و از برنامه نیز تیم و از تیم هم مصداق نامزد ریاست‌جمهوری مشخص شود.


وی همچنین با اعلام این خبر که جبهه بعد از بررسی‌ها و جلسات بهمن‌ماه کاندیدای موردحمایتخود را معرفی خواهد کرد، در مورد وحدت اصولگرایان در این انتخابات نیز گفت: همان‌طور که آیت‌الله مهدوی‌کنی اشاره داشتند، باید ائتلاف میان اصولگرایان به وجود بیاید؛ چراکه وحدت میسر نخواهد شد و وقتی مرکزیتی سامان بگیرد، دیگر استقلال‌طلبی گروه‌ها کم خواهد شد.


وی همچنین در مورد حضور اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات نیز گفته، اصلاح‌طلبانی که نظام را قبول داشته باشند، و مرزبندی با فتنه داشته باشند و همچنین اصولگرایانی که با انحراف، وحدت و وصلتی نداشته باشند، می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند.


رایزنی جامعه روحانیت با جامعه مدرسین


در هفته جاری در مورد نحوه ی همکاری جامعتین اظهار نظرهایی از سوی روحانیون عضو آن صورت گرفت از سویی سیدرضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت در گفت‌وگویی با بیان این‌که هیچ حزبی ظرفیت جامعتین برای معرفی کاندیدا را ندارد، ادامه داد: برای انتخابات آتی رایزنی با جامعه مدرسین عضو علمیه قم خواهیم داشت.


وی ادامه داد: ظرفیت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، برای انتخاب کاندیدا بالاست و اگر به میدان بیایند، هیچ حزب و گروهی به پای جامعتین نخواهند رسید.


بنابراین گزارش این در حالی است که در هفته گذشته یکی از اعضای جامعه مدرسین اعلام کرده بود که امکان دارد همکاری جامعتین در انتخابات آتی به مانند انتخابات قبلی نباشد.


تقوی در ارتباط با همکاری با جامعتین در این انتخابات گفته است: در جامعه روحانیت این موضوع بحث شده که با جامعه مدرسین، یک رایزنی داشته باشییم و نظر آنان را برای انتخابات آینده جویا شویم و فکر می‌کنیم در انتخابات آینده هم مانند انتخابات گذشته یک همراهی میان دو این نهاد روحانی وجود داشته باشد و این سنتی بوده که از اول انقلاب وجود داشته است.


وی ادامه داد: کمیته‌ای در این تشکل سیاسی به نمایندگی از شورای مرکزی جامعه روحانیت ماموریت دارد که در مورد امر انتخابات مطالعه کند، نظرش را به شورا ارائه کند اما این کمیته هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.


از طرف دیگر شجونی یکی دیگر از جامعه روحانیت نیزر در گفت‌وگویی اعلام کرده است: جامعتین با هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری از اکنون رایزنی نخواهد کرد.


وی همچنین با اعلام این خبر که حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی به عنوان معاون سیاسی جامعه روحانیت مشخص شده، افزود: جامعه روحانیت قطعا در این انتخابات با همکاری جامعه مدرسین از کاندیدایی حمایت خواهد کرد اما این حمایت بعد از معرفی کاندیداها و ارائه برنامه‌های‌شان صورت خواهد گرفت و از الان هیچ رایزنی با کاندیداها حتی کاندیداهایی که ممکن است عضو جامعه روحانیت باشند، نخواهد داشت.


همچنین سیداحمد خاتمی عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در هفته گذشته به خبرنگار سیاسی ایسنا در ارتباط با تصمیم جامعه مدرسین در مورد انتخابات آتی گفت که تشکل متبوعش تاکنون در مورد چگونگی ورود به عرصه انتخابات تصمیم نگرفته است.


وی ادامه داد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم همچون دیگر انتخابات، در راستای تشویق مردم جهت حضور پررنگ در این عرصه تلاش خواهد کرد؛ چراکه این انتخابات را به عنوان مقطعی جدی در تاریخ انقلاب اسلامی قلمداد می‌کند.


اصرارفراکسیون رهروان ولایت بر کاندیداتوری علی لاریجانی


کاظم جلالی عضو فراکسیون رهروان ولایت که چندی پیش اعلام کرده بود که این فراکسیون برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برنامه خواهد داشت، در گفت‌وگویی اعلام کرده لاریجانی نامزد بالقوه فراکسیون رهروان ولایت برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.


وی در این ارتباط توضیح داد: با توجه به سابقه مدیریت اجرایی و درایت علی لاریجانی، نظر این فراکسیون برای انتخابات ریاست جمهوری بر روی علی لاریجانی است.


وی همچنین گفته است که رییس مجلس تاکنون به درخواست این فراکسیون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پاسخی مثبت نداده است ولی ما همچنان برای حضور لاریجانی در این عرصه اصرار و برنامه داریم. البته برخی از چهره‌های دیگری که اکنون مطرحند، جزو کاندیداهای احتمالی این فراکسیون محسوب می‌شوند.


جلالی همچنین در مورد وحدت اصولگرایان نیز گفته: طبیعتا با توجه به گستردگی طیف اصولگرایی، تجمیع اصولگرایی برای یک کاندیدای واحد مشکل است. ما می‌توانیم مدلی از وحدت را داشته باشیم که بر روی شخص شکل نگیرد، بلکه بر روی برنامه‌ها و بر روی یک طیف برای اداره کشور وحدت داشته باشیم.


همچنین شجاعی کیاسری یکی دیگر از اعضای فراکسیون رهروان ولایت خبر داده که رایزنی‌های این فراکسیون با لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آغاز شده است.


وی همچنین گفته است: البته ایشان تا به حال به ما پاسخ مثبتی نداده است اما ایشان نامزد بالقوه انتخابات هستند.


تشکیل دو کارگروه انتخاباتی در جامعه اسلامی مهندسین


نعمت‌الله توان رییس شاخه ی جوانان جامعه اسلامی مهندسین خبر از آغاز به کار دو کارگاه انتخاباتی در این تشکل داده و اعلام کرده کمیته انتخاباتی شورای شهر این تشکل به ریاست نیک‌فر و کمیته انتخابات ریاست جمهوری به ریاست شایسته‌نیا در جامعه اسلامی مهندسین شکل گرفته است.


وی در مورد وظایف هر یک از این کمیته‌ها گفت: کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری وظیفه تعیین مصادیق و بررسی برنامه و سیاست‌های انتخاباتی را دارد و کمیته شوراها نیز وظیفه دارد در تهران و سایر شهرستان‌های دیگر مدیران جوان و توانمند را شناسایی و شورای مرکزی برای انتخابات شوراها معرفی کند.


وی ادامه داد: مصادیق کاندیداهای شورای شهر در استان‌ها، تا چهارماه آینده مشخص خواهد شد تا آن‌ها زمان کافی برای تبلیغات وجود داشته باشد.


وی در مورد نحوه همکاری این تشکل با جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت: جامعه اسلامی مهندسین نمی‌تواند به مسائل انتخابات بی‌تفاوت باشد؛ لذا برنامه‌هایش را در این ارتباط شروع کرده و هر زمانی که جبهه پیروان برنامه‌ها و سیاست‌هایش مشخص شود، جام (جامعه اسلامی مهندسین) نیز در مورد برنامه‌های با سایر اصولگرایان رایزنی خواهد کرد.


حضور اصولگرایان تحول‌خواه با گفتمان پیشرفت اسلامی در انتخابات یازدهم


در هفته گذشته همچنین زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز گفت: ورود اصولگرایان تحول‌خواه به انتخابات براساس گفتمان پیشرفت اسلامی خواهد بود.


وی با بیان این‌که «ورود زودهنگام به عرصه انتخابات را به صلاح کشور نمی‌دانیم»، تاکید کرده اصولگرایان تحول‌خواه با گفتمان پیشرفت اسلامی در انتخابات یازدهم شرکت می‌کنند.


وی همچنین با اشاره به سه ویژگی که نامزد این تشکل برای انتخاب ریاست‌جمهوری باید دارا باشد، اظهار داشته، انتخاب سریع نامزد نهایی را نادرست و سبب درونی کردن اختلافات و ایجاد تشتت در مجموعه اصولگرایان می‌دانیم؛ لذا توجه ما معطوف به مقدمات ورود صحیح به عرصه انتخابات و بهره‌گیری از فرصت انتخابات برای تحول در جامعه می‌باشد و برهمین اساس آغاز این تحول را مبتنی بر مبانی نظریه درست و برگرفته از اسلام ناب قرار داده‌ایم.


وی ادامه داد: از مدت‌ها قبل دفاتر جمعیت در قم و تهران تلاش جدی برای تدوین مبانی نظری گفتمان پیشرفت اسلامی را آغاز نمودند.


فقدان ویژگی‌های مورد نظرجمعیت آبادگران جوان در کاندیداهای احتمالی فعلی


سخنگوی جمعیت آبادگران جوان نیز هفته گذشته اعلام کرد که کشور نیازمند رییس جمهوری فراجناحی و برخوردار از نگرش ملی است.


بدرلو در گفت‌وگو با ایسنا در مورد موضع این تشکل در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آتی گفته، در موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری دوره بعد ما بر این باوریم که برای عبور از مشکلات داخلی و خارجی فراروی کشور نیازمند رییس جمهوری فراجناحی و برخوردار از نگرش ملی می‌باشیم که کارآیی و توانایی خود را نیز در حل بحران‌ها به اثبات رسانده باشد.


وی افزود: جمع‌بندی صورت گرفته در جلسات شورای مرکزی جمعیت آبادگران جوان این است که اکثریت افراد احتمالی مطرح فعلی جهت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری کاملا به دور از این ویژگی‌ها می‌باشند.


انتقاد همزمان طائب و شریعتمداری از طرح دولت وحدت ملی


البته در هفته گذشته به مانند هفته‌های قبل انتقادها به طرح دولت وحدت ملی از سوی برخی اصولگرایان همچنان ادامه داشت، به نحوی که حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب طرح دولت وحدت ملی را همان طرح دولت سلطنتی و خانوادگی دانست.


وی در گفت‌وگویی اعلام کرده است که روشن نیست کسانی که این طرح را مطرح می‌کنند، به دنبال چه منافعی هستند. این افراد باید در نظر داشته باشند که در حکومت اسلامی زندگی می‌کنند که مردم در آن رای می‌دهند و رییس دولت برگزیده خود را انتخاب می‌کنند و بعد رییس جمهور، اعضای دولت را مشخص می‌کند.


همچنین در این ارتباط حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت، طرح موسوم به دولت وحدت ملی فاقد بستر قانونی و تعریف شده است و با ساختار انتخاباتی تعریف شده در جمهوری اسلامی ایران، یعنی برآمدن رییس جمهور از رای مستقیم مردم و نه پارلمان، کمترین همخوانی‌ای را ندارد.


آرزوی محمدرضا عارف در ارتباط با معرفی کاندیدا از سوی جریان‌های اصلی سیاسی


در هفته گذشته همچنین یکی از کاندیداهای مطرح جریان اصلاحات – محمدرضا عارف - بعد از مدت‌ها سکوت خود را شکست و با یکی از روزنامه‌های صبح درباره انتخابات و وضعیت اصلاح‌طلبان به گفت‌وگو پرداخت.


عارف در این گفت‌وگو در مورد کاندیداتوری درباره ریاست‌جمهوری گفت: به نظر من شرکت در انتخابات یک ضرورت، یک تکلیف و حق اجتماعی برای هر فرد و گروه است.


این شخصیت سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: بنده حداقل برای خودم شرکت در انتخابات را یک ضرورت و تکلیف می‌دانم. ما انقلاب را قبول داریم و استفاده از فرصت انتخابات یک حق است.


وی گفت: من هیچ نهاد و یا جریان سیاسی را نمایندگی نمی‌کنم و فقط دیدگاه خود را می‌گویم.


وی همچنین با بیان این‌که «چگونگی شرکت در انتخابات، بسته به شرایط زمانی متفاوت می‌شود»، افزود: گاهی یک جریان با تمام نیرو وارد انتخابات می‌شود و گاهی احساس می‌کند که بنا به دلایلی باید فتیله‌ها را پایین بکشد. لازم می‌دانم در انتخابات بعدی تمام جریان‌های داخل نظام علی‌رغم اختلاف سلایق، کدورت‌ها و بی‌مهری‌هایی که شده باید در صحنه حضور یابند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم.


وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات ساز و کاری را مشخص کرده‌اند گفت: در همه جریان‌های سیاسی در حال حاضر حرف و حدیث‌هایی هست، ولی فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان هم مثل گروه‌های دیگر هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.


عارف با اشاره به این‌که «شک دارم که دو جریان اصلی کشور در نهایت به یک اجماع برسند و هر یک با یک نامزد وارد صحنه انتخابات شوند» گفت: تجربه گذشته نشان داده که این اتفاق نخواهد افتاد. اما به هرحال باید خوش‌بین باشیم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا همه اصلاح‌طلبان بر شما اجماع خواهند کرد، اظهار کرد: همیشه این آرزو را داشتم که جریان‌های اصلی کشور هرکدام کاندیداهای واحد را جلو بیاورند و مردم را در تصمیم‌گیری کمک کنند و موضع خودم هم همیشه این بوده که به این پرسه کمک کنم. اگر کمک من به قیمت کنار کشیدن باشد، به راحتی کنار می‌روم و اگر جلو آمدن باشد، به راحتی جلو می‌آیم. این مساله اصلی کشور است.


وی ادامه داد: آیا بهتر نیست جریان‌های سیاسی کشور روی یک یا دو نفر از افراد شناخته شده و آزمایش‌شده اجماع کنند؟ در دهه چهارم انقلاب دیگر نمی‌توانیم دوباره از صفر شروع کنیم.


به جمع‌بندی نرسیدن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ارتباط با انتخابات


در حالی که بحث و رایزنی در مورد کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات و نحوه ی حضور این جریان در انتخابات ادامه دارد، نجفقلی حبیبی رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، درباره تصمیمات این شورا درباره انتخابات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث‌هایی در این ارتباط شده است اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.


دیدار تعدادی از اصلاح طلبان با مراجع تقلید


از سویی دیگر تعدادی از اصلاح‌طلبان در راستای ادامه فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی کشور وشاید هم در عرصه انتخابات، هفته گذشته به دیدار جمعی از مراجع و اساتید حوزه علمیه قم رفتند.


به گزارش ایسنا، سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) و سیدعلی اکبر محتشمی‌پور به همراه جمعی از جوانان نیروهای مجمع خط امام با سفر به قم با آیت‌الله صافی گلپایگانی و موسوی اردبیلی و همچنین تعدادی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.


کاندیداتوری خاتمی و سوزاندن ظرفیت اصلاح‌طلبان


همچنین هفته گذشته امیر محبیان عضو هیات سردبیری روزنامه رسالت، در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های صبح گفت: گمان نمی‌کنم خاتمی به عنوان کاندیدا وارد صحنه شود، زیرا به خود من نیز اظهار داشته است که قطعا کاندیدا نخواهد شد، ولی در سیاست هیچ چیز ناممکن نیست ولی حدس می‌زنم که خاتمی می‌داند که احتمال تایید صلاحیت او در شورای نگهبان پایین است و ورود به عرصه نامشخص، سوزاندن ظرفیت مهم و ارزشمند اصلاح‌طلبان است و هیچ عقلی این را فعلا تایید نمی‌کند.


حمایت حزب آزادی و فراکسیون اقلیت مجلس هشتم از کاندیداتوری خاتمی


در حالی که به گفته محبیان ،خاتمی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی در گفت‌وگویی اظهار کرد: خاتمی بهترین گزینه ریاست جمهوری در شرایط فعلی کشور است.


وی گفت: عارف و نجفی از منظومه فکری جامع و کاملی برای اداره کشور برخوردار نیستند و گزینه مناسبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب نمی‌شوند.


محتشمی ادامه داد: در صورت ورود خاتمی به رقابت‌های انتخاباتی، از وی حمایت خواهیم کرد و در دیدارهای حضوری با خاتمی تلاش می‌کنیم که وی را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنیم.


وی همچنین دولت وحدت ملی را در حد شعار دانسته که امکان تحقق آن در کشور وجود ندارد.


محتشمی همچنین با انتقاد از برخی از اصلاح‌طلبان که برای شرکت در انتخابات شرط گذاشته‌اند، گفت: امروز وقت شرط گذاشتن نیست و اصلاح‌طلبان باید با تمام توان در انتخابات شرکت کنند.


محمدرضا خباز نیز در گفت‌وگویی با بیان این‌که جمعی از نمایندگان فراکسیون خط امام و رهبری مجلس هشتم که چهار سال زیر یک سقف بودند و به روحیات و تفکرات هم آشناتر هستند، جلسات متناوبی را برای بررسی و ارزیابی مسائل انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کنند، اظهار کرد: البته ما هنوز در این جلسات وارد مصادیق نشده‌ایم اما به طور جداگانه و هماهنگ با دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب مسائل انتخاباتی، شرایط و اوضاع آن را ارزیابی و در مورد کاندیداهای احتمالی اظهارنظر می‌کنیم.


وی تاکید کرد: اولویت اول فراکسیون اقلیت مجلس هشتم خاتمی است و در این ارتباط توضیح داده که یکی از پیشنهادهای ما به محمد خاتمی این است که وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود اما وی تاکنون تصمیمی در این خصوص نگرفته است.


کاندیدای ناشناخته اصلاح‌طلبان


بنابراین گزارش، محمدرضا فومنی دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات نیز در هفته گذشته در اظهارنظری گفته بود که اصلاح‌طلبان نامزدی دارند که به آن در سطح جامعه پرداخته نشده و اکثر اصلاح‌طلبان نیز بر روی وی به اجماع می‌رسند.


نوشته شده توسط پاسدار ولایت مطلقه فقیه
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

صراحت، راز ماندگاری

بصیرت، باید عاشورایی باشد

صراحت، راز ماندگاری

اگر بفرموده مرحوم امام عزیز، پشتیبان ولایت فقیه باشیم، به مملکت ما آسیبی نمی رسد.
ولایت مطلقه فقیه خط قرمز ماست.
با احتیاط خیلی زیاد بایست حرکت کرد.
رابطه ولی فقیه با ما رابطه ی پدری و پسری نیست بلکه رابطه مولا و عبد است...

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
در هفته گذشته محمد رضا عارف یکی از کاندیداهای با لقوه انتخابات آتی بعد از مدت ها سکوت در گفت وگویی به صورت ضمنی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد و از طرف دیگر فراکسیون رهروان ولایت نیز بر حضور علی لاریجانی به عنوان کاندیدا در این عرصه اصرار ورزید.
(ایسنا) در گزارش این هفته نیز مانند هفته قبل مروری بر مهم‌ترین اظهار نظرهای تحلیلگران و اخبار انتخاباتی دو جریان اصلی سیاسی کشور در رسانه‌ها پرداخته است.


آیا فلاحیان قصد حضور مجدددر انتخابات ریاست جمهوری را دارد؟


یکی از اخباری که هفته گذشته در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت، آغاز مجدد فعالیت فلاحیان در عرصه سیاسی کشور بود.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته گذشته اعلام شد که علی فلاحیان برای ارائه دیدگاه‌های خود در ارتباط با مسائل روز اقدام به راه‌اندازی سایت خبری – تحلیلی «آمنون» کرده است.


وی پیش از این نیز سایتی را به نام خود ایجاد کرده بود که این سایت چندان فعال نیست.


به نظر می‌رسد فلاحیان که در ایام انتخابات مجلس هشتم تشکلی را به نام جبهه اصولگرایان ترقی‌خواه ایجاد کرده بود، درصدد است با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دور چهارم شوراها، حضوری فعال‌تر در صحنه سیاسی کشور داشته باشد و شاید بتوان از آن به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یاد کرد.


فلاحیان که در سال 1380 در انتخابات ریاست جمهوری هشتم یکی از رقبای سید محمد خاتمی بود در زمان دولت سازندگی مسوولیت وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.


سخنان جلیلی در ارتباط با انتخابات و جبهه پایداری


هفته گذشته جلسه شورای مرکزی جبهه پایداری برگزار شد و در این جلسه براساس آن‌چه منتشر شد، این جبهه تصمیم گرفته که ستادهای انتخاباتی خود را که از زمان انتخابات مجلس نهم فعال شده بودند، طبق انتخاب شورای مرکزی و براساس اساسنامه این جبهه بازسازی بازنگری کنند.


همچنین در هفته گذشته یکی از سایت‌های نزدیک به جبهه پایداری اقدام به انتشار سخنان نسبتا طولانی جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی که به عنوان یکی از کاندیداهای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری از او یاد می‌شود، در ارتباط با موضوع انتخابات کرد و این تصور ایجاد شد که جبهه پایداری و گروه‌های همسو با آن به فعالیت‌های خود برای تبلیغ کاندیدای احتمالی موردنظرشان شدت بخشیدند. در حالی که این شایعات مطرح بود، یکی از اعضای جبهه پایداری به خبرنگار ایسنا گفت که این جبهه هنوز وارد بحث مصادیق انتخاباتی نشده و در حال حاضر بر روی تبیین و تعیین شاخص‌ها و ملاک‌های کاندیداهای انتخابات آتی در حال بحث و گفت‌وگوست.



حسن روحانی و نامزدی هاشمی و ناطق نوری


همچنین حسن روحانی رییس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از وی نیز به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری یاد می‌شود، در حاشیه همایش برند برتر، کیفیت برتر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری‌اش با بیان این‌که وقت برای این صحبت‌ها زیاد است، ترجیح داد که در این ارتباط موضع شفافی نداشته باشد.


البته وی در مورد نامزدی هاشمی و ناطق نوری در انتخابات سال آینده نیز گفت: تا آن‌جا که اطلاع دارم، این دو شخص از نامزدی در انتخابات امتناع کرده‌اند.


روحانی همچنین در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده نیز گفت: بر این اعتقادم که اگر همه گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در انتخابات حضور پیدا کنند، به طور شک انتخابات پر شوری خواهیم داشت اما در مورد حضور و فعالیت اصلاح‌طلبان در این عرصه باید از خودشان سوال کرد.


وی که از نزدیکان هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود، در مورد طرح دولت وحدت ملی که از سوی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است، گفت: وحدت ملی خواسته همه جریانات و تشکل‌های سیاسی است. اما طرح دولت وحدت ملی نیز نیاز به دقت نظر بالایی دارد و من براین اعتقادم که دولت آینده باید فراجناحی باشد و امکان حضور افکار و اندیشه‌های مختلف در کشور فراهم باشد.



آغاز به کار ستادهای انتخاباتی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی


بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، اویل هفته گذشته خبر داد که ستادهای انتخاباتی این جمعیت آغاز به کار کرده است.

وی در گفت‌وگویی ادامه داد: این تشکل سیاسی به طور مستمر فعالیت‌های خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر پیگیری می‌کند.



معرفی کاندیدای مورد حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری در بهمن ماه


عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری هفته گذشته گفت: موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری در پی کاندیدای مستقل نیستند.


وی در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که جبهه کاندیدای مستقلی در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد داشت، ادامه داد: در حزب موتلفه اشخاصی هستند که بر معرفی کاندیدای مستقل تاکید دارند اما بدنه حزب موتلفه همکاری با جبهه پیروان، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را می‌خواهد.


وی همچنین با اعلام این خبر که از این هفته به بعد همکاری و جلسه جبهه پیروان خط امام و رهبری با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین برای انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، گفت: جبهه پیروان تاکنون راجع مصادیق انتخابات هیچ‌گونه تصمیمی نگرفته است.


وی همچنین تاکید کرد که جبهه پیروان به این نتیجه رسیده که انتخابات در این دوره نیاز به گفتمان دارد، تا از گفتمان برنامه بیرون بیاید و از برنامه نیز تیم و از تیم هم مصداق نامزد ریاست‌جمهوری مشخص شود.


وی همچنین با اعلام این خبر که جبهه بعد از بررسی‌ها و جلسات بهمن‌ماه کاندیدای موردحمایتخود را معرفی خواهد کرد، در مورد وحدت اصولگرایان در این انتخابات نیز گفت: همان‌طور که آیت‌الله مهدوی‌کنی اشاره داشتند، باید ائتلاف میان اصولگرایان به وجود بیاید؛ چراکه وحدت میسر نخواهد شد و وقتی مرکزیتی سامان بگیرد، دیگر استقلال‌طلبی گروه‌ها کم خواهد شد.


وی همچنین در مورد حضور اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات نیز گفته، اصلاح‌طلبانی که نظام را قبول داشته باشند، و مرزبندی با فتنه داشته باشند و همچنین اصولگرایانی که با انحراف، وحدت و وصلتی نداشته باشند، می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند.


رایزنی جامعه روحانیت با جامعه مدرسین


در هفته جاری در مورد نحوه ی همکاری جامعتین اظهار نظرهایی از سوی روحانیون عضو آن صورت گرفت از سویی سیدرضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت در گفت‌وگویی با بیان این‌که هیچ حزبی ظرفیت جامعتین برای معرفی کاندیدا را ندارد، ادامه داد: برای انتخابات آتی رایزنی با جامعه مدرسین عضو علمیه قم خواهیم داشت.


وی ادامه داد: ظرفیت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، برای انتخاب کاندیدا بالاست و اگر به میدان بیایند، هیچ حزب و گروهی به پای جامعتین نخواهند رسید.


بنابراین گزارش این در حالی است که در هفته گذشته یکی از اعضای جامعه مدرسین اعلام کرده بود که امکان دارد همکاری جامعتین در انتخابات آتی به مانند انتخابات قبلی نباشد.


تقوی در ارتباط با همکاری با جامعتین در این انتخابات گفته است: در جامعه روحانیت این موضوع بحث شده که با جامعه مدرسین، یک رایزنی داشته باشییم و نظر آنان را برای انتخابات آینده جویا شویم و فکر می‌کنیم در انتخابات آینده هم مانند انتخابات گذشته یک همراهی میان دو این نهاد روحانی وجود داشته باشد و این سنتی بوده که از اول انقلاب وجود داشته است.


وی ادامه داد: کمیته‌ای در این تشکل سیاسی به نمایندگی از شورای مرکزی جامعه روحانیت ماموریت دارد که در مورد امر انتخابات مطالعه کند، نظرش را به شورا ارائه کند اما این کمیته هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.


از طرف دیگر شجونی یکی دیگر از جامعه روحانیت نیزر در گفت‌وگویی اعلام کرده است: جامعتین با هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری از اکنون رایزنی نخواهد کرد.


وی همچنین با اعلام این خبر که حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی به عنوان معاون سیاسی جامعه روحانیت مشخص شده، افزود: جامعه روحانیت قطعا در این انتخابات با همکاری جامعه مدرسین از کاندیدایی حمایت خواهد کرد اما این حمایت بعد از معرفی کاندیداها و ارائه برنامه‌های‌شان صورت خواهد گرفت و از الان هیچ رایزنی با کاندیداها حتی کاندیداهایی که ممکن است عضو جامعه روحانیت باشند، نخواهد داشت.


همچنین سیداحمد خاتمی عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در هفته گذشته به خبرنگار سیاسی ایسنا در ارتباط با تصمیم جامعه مدرسین در مورد انتخابات آتی گفت که تشکل متبوعش تاکنون در مورد چگونگی ورود به عرصه انتخابات تصمیم نگرفته است.


وی ادامه داد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم همچون دیگر انتخابات، در راستای تشویق مردم جهت حضور پررنگ در این عرصه تلاش خواهد کرد؛ چراکه این انتخابات را به عنوان مقطعی جدی در تاریخ انقلاب اسلامی قلمداد می‌کند.


اصرارفراکسیون رهروان ولایت بر کاندیداتوری علی لاریجانی


کاظم جلالی عضو فراکسیون رهروان ولایت که چندی پیش اعلام کرده بود که این فراکسیون برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برنامه خواهد داشت، در گفت‌وگویی اعلام کرده لاریجانی نامزد بالقوه فراکسیون رهروان ولایت برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.


وی در این ارتباط توضیح داد: با توجه به سابقه مدیریت اجرایی و درایت علی لاریجانی، نظر این فراکسیون برای انتخابات ریاست جمهوری بر روی علی لاریجانی است.


وی همچنین گفته است که رییس مجلس تاکنون به درخواست این فراکسیون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پاسخی مثبت نداده است ولی ما همچنان برای حضور لاریجانی در این عرصه اصرار و برنامه داریم. البته برخی از چهره‌های دیگری که اکنون مطرحند، جزو کاندیداهای احتمالی این فراکسیون محسوب می‌شوند.


جلالی همچنین در مورد وحدت اصولگرایان نیز گفته: طبیعتا با توجه به گستردگی طیف اصولگرایی، تجمیع اصولگرایی برای یک کاندیدای واحد مشکل است. ما می‌توانیم مدلی از وحدت را داشته باشیم که بر روی شخص شکل نگیرد، بلکه بر روی برنامه‌ها و بر روی یک طیف برای اداره کشور وحدت داشته باشیم.


همچنین شجاعی کیاسری یکی دیگر از اعضای فراکسیون رهروان ولایت خبر داده که رایزنی‌های این فراکسیون با لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آغاز شده است.


وی همچنین گفته است: البته ایشان تا به حال به ما پاسخ مثبتی نداده است اما ایشان نامزد بالقوه انتخابات هستند.


تشکیل دو کارگروه انتخاباتی در جامعه اسلامی مهندسین


نعمت‌الله توان رییس شاخه ی جوانان جامعه اسلامی مهندسین خبر از آغاز به کار دو کارگاه انتخاباتی در این تشکل داده و اعلام کرده کمیته انتخاباتی شورای شهر این تشکل به ریاست نیک‌فر و کمیته انتخابات ریاست جمهوری به ریاست شایسته‌نیا در جامعه اسلامی مهندسین شکل گرفته است.


وی در مورد وظایف هر یک از این کمیته‌ها گفت: کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری وظیفه تعیین مصادیق و بررسی برنامه و سیاست‌های انتخاباتی را دارد و کمیته شوراها نیز وظیفه دارد در تهران و سایر شهرستان‌های دیگر مدیران جوان و توانمند را شناسایی و شورای مرکزی برای انتخابات شوراها معرفی کند.


وی ادامه داد: مصادیق کاندیداهای شورای شهر در استان‌ها، تا چهارماه آینده مشخص خواهد شد تا آن‌ها زمان کافی برای تبلیغات وجود داشته باشد.


وی در مورد نحوه همکاری این تشکل با جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت: جامعه اسلامی مهندسین نمی‌تواند به مسائل انتخابات بی‌تفاوت باشد؛ لذا برنامه‌هایش را در این ارتباط شروع کرده و هر زمانی که جبهه پیروان برنامه‌ها و سیاست‌هایش مشخص شود، جام (جامعه اسلامی مهندسین) نیز در مورد برنامه‌های با سایر اصولگرایان رایزنی خواهد کرد.


حضور اصولگرایان تحول‌خواه با گفتمان پیشرفت اسلامی در انتخابات یازدهم


در هفته گذشته همچنین زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز گفت: ورود اصولگرایان تحول‌خواه به انتخابات براساس گفتمان پیشرفت اسلامی خواهد بود.


وی با بیان این‌که «ورود زودهنگام به عرصه انتخابات را به صلاح کشور نمی‌دانیم»، تاکید کرده اصولگرایان تحول‌خواه با گفتمان پیشرفت اسلامی در انتخابات یازدهم شرکت می‌کنند.


وی همچنین با اشاره به سه ویژگی که نامزد این تشکل برای انتخاب ریاست‌جمهوری باید دارا باشد، اظهار داشته، انتخاب سریع نامزد نهایی را نادرست و سبب درونی کردن اختلافات و ایجاد تشتت در مجموعه اصولگرایان می‌دانیم؛ لذا توجه ما معطوف به مقدمات ورود صحیح به عرصه انتخابات و بهره‌گیری از فرصت انتخابات برای تحول در جامعه می‌باشد و برهمین اساس آغاز این تحول را مبتنی بر مبانی نظریه درست و برگرفته از اسلام ناب قرار داده‌ایم.


وی ادامه داد: از مدت‌ها قبل دفاتر جمعیت در قم و تهران تلاش جدی برای تدوین مبانی نظری گفتمان پیشرفت اسلامی را آغاز نمودند.


فقدان ویژگی‌های مورد نظرجمعیت آبادگران جوان در کاندیداهای احتمالی فعلی


سخنگوی جمعیت آبادگران جوان نیز هفته گذشته اعلام کرد که کشور نیازمند رییس جمهوری فراجناحی و برخوردار از نگرش ملی است.


بدرلو در گفت‌وگو با ایسنا در مورد موضع این تشکل در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آتی گفته، در موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری دوره بعد ما بر این باوریم که برای عبور از مشکلات داخلی و خارجی فراروی کشور نیازمند رییس جمهوری فراجناحی و برخوردار از نگرش ملی می‌باشیم که کارآیی و توانایی خود را نیز در حل بحران‌ها به اثبات رسانده باشد.


وی افزود: جمع‌بندی صورت گرفته در جلسات شورای مرکزی جمعیت آبادگران جوان این است که اکثریت افراد احتمالی مطرح فعلی جهت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری کاملا به دور از این ویژگی‌ها می‌باشند.


انتقاد همزمان طائب و شریعتمداری از طرح دولت وحدت ملی


البته در هفته گذشته به مانند هفته‌های قبل انتقادها به طرح دولت وحدت ملی از سوی برخی اصولگرایان همچنان ادامه داشت، به نحوی که حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب طرح دولت وحدت ملی را همان طرح دولت سلطنتی و خانوادگی دانست.


وی در گفت‌وگویی اعلام کرده است که روشن نیست کسانی که این طرح را مطرح می‌کنند، به دنبال چه منافعی هستند. این افراد باید در نظر داشته باشند که در حکومت اسلامی زندگی می‌کنند که مردم در آن رای می‌دهند و رییس دولت برگزیده خود را انتخاب می‌کنند و بعد رییس جمهور، اعضای دولت را مشخص می‌کند.


همچنین در این ارتباط حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت، طرح موسوم به دولت وحدت ملی فاقد بستر قانونی و تعریف شده است و با ساختار انتخاباتی تعریف شده در جمهوری اسلامی ایران، یعنی برآمدن رییس جمهور از رای مستقیم مردم و نه پارلمان، کمترین همخوانی‌ای را ندارد.


آرزوی محمدرضا عارف در ارتباط با معرفی کاندیدا از سوی جریان‌های اصلی سیاسی


در هفته گذشته همچنین یکی از کاندیداهای مطرح جریان اصلاحات – محمدرضا عارف - بعد از مدت‌ها سکوت خود را شکست و با یکی از روزنامه‌های صبح درباره انتخابات و وضعیت اصلاح‌طلبان به گفت‌وگو پرداخت.


عارف در این گفت‌وگو در مورد کاندیداتوری درباره ریاست‌جمهوری گفت: به نظر من شرکت در انتخابات یک ضرورت، یک تکلیف و حق اجتماعی برای هر فرد و گروه است.


این شخصیت سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: بنده حداقل برای خودم شرکت در انتخابات را یک ضرورت و تکلیف می‌دانم. ما انقلاب را قبول داریم و استفاده از فرصت انتخابات یک حق است.


وی گفت: من هیچ نهاد و یا جریان سیاسی را نمایندگی نمی‌کنم و فقط دیدگاه خود را می‌گویم.


وی همچنین با بیان این‌که «چگونگی شرکت در انتخابات، بسته به شرایط زمانی متفاوت می‌شود»، افزود: گاهی یک جریان با تمام نیرو وارد انتخابات می‌شود و گاهی احساس می‌کند که بنا به دلایلی باید فتیله‌ها را پایین بکشد. لازم می‌دانم در انتخابات بعدی تمام جریان‌های داخل نظام علی‌رغم اختلاف سلایق، کدورت‌ها و بی‌مهری‌هایی که شده باید در صحنه حضور یابند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم.


وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات ساز و کاری را مشخص کرده‌اند گفت: در همه جریان‌های سیاسی در حال حاضر حرف و حدیث‌هایی هست، ولی فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان هم مثل گروه‌های دیگر هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.


عارف با اشاره به این‌که «شک دارم که دو جریان اصلی کشور در نهایت به یک اجماع برسند و هر یک با یک نامزد وارد صحنه انتخابات شوند» گفت: تجربه گذشته نشان داده که این اتفاق نخواهد افتاد. اما به هرحال باید خوش‌بین باشیم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا همه اصلاح‌طلبان بر شما اجماع خواهند کرد، اظهار کرد: همیشه این آرزو را داشتم که جریان‌های اصلی کشور هرکدام کاندیداهای واحد را جلو بیاورند و مردم را در تصمیم‌گیری کمک کنند و موضع خودم هم همیشه این بوده که به این پرسه کمک کنم. اگر کمک من به قیمت کنار کشیدن باشد، به راحتی کنار می‌روم و اگر جلو آمدن باشد، به راحتی جلو می‌آیم. این مساله اصلی کشور است.


وی ادامه داد: آیا بهتر نیست جریان‌های سیاسی کشور روی یک یا دو نفر از افراد شناخته شده و آزمایش‌شده اجماع کنند؟ در دهه چهارم انقلاب دیگر نمی‌توانیم دوباره از صفر شروع کنیم.


به جمع‌بندی نرسیدن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ارتباط با انتخابات


در حالی که بحث و رایزنی در مورد کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات و نحوه ی حضور این جریان در انتخابات ادامه دارد، نجفقلی حبیبی رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، درباره تصمیمات این شورا درباره انتخابات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث‌هایی در این ارتباط شده است اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.


دیدار تعدادی از اصلاح طلبان با مراجع تقلید


از سویی دیگر تعدادی از اصلاح‌طلبان در راستای ادامه فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی کشور وشاید هم در عرصه انتخابات، هفته گذشته به دیدار جمعی از مراجع و اساتید حوزه علمیه قم رفتند.


به گزارش ایسنا، سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) و سیدعلی اکبر محتشمی‌پور به همراه جمعی از جوانان نیروهای مجمع خط امام با سفر به قم با آیت‌الله صافی گلپایگانی و موسوی اردبیلی و همچنین تعدادی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.


کاندیداتوری خاتمی و سوزاندن ظرفیت اصلاح‌طلبان


همچنین هفته گذشته امیر محبیان عضو هیات سردبیری روزنامه رسالت، در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های صبح گفت: گمان نمی‌کنم خاتمی به عنوان کاندیدا وارد صحنه شود، زیرا به خود من نیز اظهار داشته است که قطعا کاندیدا نخواهد شد، ولی در سیاست هیچ چیز ناممکن نیست ولی حدس می‌زنم که خاتمی می‌داند که احتمال تایید صلاحیت او در شورای نگهبان پایین است و ورود به عرصه نامشخص، سوزاندن ظرفیت مهم و ارزشمند اصلاح‌طلبان است و هیچ عقلی این را فعلا تایید نمی‌کند.


حمایت حزب آزادی و فراکسیون اقلیت مجلس هشتم از کاندیداتوری خاتمی


در حالی که به گفته محبیان ،خاتمی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی در گفت‌وگویی اظهار کرد: خاتمی بهترین گزینه ریاست جمهوری در شرایط فعلی کشور است.


وی گفت: عارف و نجفی از منظومه فکری جامع و کاملی برای اداره کشور برخوردار نیستند و گزینه مناسبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب نمی‌شوند.


محتشمی ادامه داد: در صورت ورود خاتمی به رقابت‌های انتخاباتی، از وی حمایت خواهیم کرد و در دیدارهای حضوری با خاتمی تلاش می‌کنیم که وی را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنیم.


وی همچنین دولت وحدت ملی را در حد شعار دانسته که امکان تحقق آن در کشور وجود ندارد.


محتشمی همچنین با انتقاد از برخی از اصلاح‌طلبان که برای شرکت در انتخابات شرط گذاشته‌اند، گفت: امروز وقت شرط گذاشتن نیست و اصلاح‌طلبان باید با تمام توان در انتخابات شرکت کنند.


محمدرضا خباز نیز در گفت‌وگویی با بیان این‌که جمعی از نمایندگان فراکسیون خط امام و رهبری مجلس هشتم که چهار سال زیر یک سقف بودند و به روحیات و تفکرات هم آشناتر هستند، جلسات متناوبی را برای بررسی و ارزیابی مسائل انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کنند، اظهار کرد: البته ما هنوز در این جلسات وارد مصادیق نشده‌ایم اما به طور جداگانه و هماهنگ با دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب مسائل انتخاباتی، شرایط و اوضاع آن را ارزیابی و در مورد کاندیداهای احتمالی اظهارنظر می‌کنیم.


وی تاکید کرد: اولویت اول فراکسیون اقلیت مجلس هشتم خاتمی است و در این ارتباط توضیح داده که یکی از پیشنهادهای ما به محمد خاتمی این است که وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود اما وی تاکنون تصمیمی در این خصوص نگرفته است.


کاندیدای ناشناخته اصلاح‌طلبان


بنابراین گزارش، محمدرضا فومنی دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات نیز در هفته گذشته در اظهارنظری گفته بود که اصلاح‌طلبان نامزدی دارند که به آن در سطح جامعه پرداخته نشده و اکثر اصلاح‌طلبان نیز بر روی وی به اجماع می‌رسند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۲۸
پاسدار ولایت مطلقه فقیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی